Friday, October 30, 2009 | By: matrock_opie

jAwApAn UntUk Org yAng sIbUk tAnyA..

Mula dengan nama suci Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

Sedar tidak sedar aku dah berumur 22 tahun sebenarnya.. satu umur yang mana aku sepatutnya memikirkan apa yang bakal aku tempuhi untuk 22 tahun akan datang..baik segi kerjaya, keluarga, dan masa depan aku..sepatutnya pada umur ini juga, aku sudah ada satu timeline yang apa sepatutnya yang aku akan capai..hmmm...

Dari segi kerjaya, org org ckp aku playsafe..abil bidang pendidikan untuk senang dapat keje..sudah tiga tahun dan aku bakal abiskan ijazah aku, masih terdengar lagi ckp-ckp mcm tu..hmm..rezeki itukan dah ditentukan tuhan..Allah pilih aku untuk jadi seorang guru, bukan kerjaya seorang akauntan yang aku idamkan selama ini..so, apa yang ditentukan tuhan itu adalah terbaik untuk makhluknya..=) Dari segi kerjaya mungkin aku dah punyai jalan yang sudah aku nampak hari ini..Insya Allah,aku akan kejar jalan yang aku nampak itu..

Dari segi kewangan, jadi seorang guru hidup xdela susah..senang sgt pon x..cuma sederhana...apa yang orang lain mampu beli, guru pon mampu beli..hidup mewah pon xguna jugak bagi aku, kalo kemewahan jadikan diri kedekut dan kufur pada nikmat tuhan..hmm..Jadi guru pon ada yang kaya, ada yang byk harta, kenapa aku xleh jd mcm guru-guru tu kn..aku akan pastikan mulut2 yang bilang jadi guru tak akan kaya sedar yang rezeki itu datang daripada Allah. Jika Allah hendak senangkan makhluknya, dia bleh buat apa sahaja, bukan kepada 100% usaha dan kerja kita kat dunia ni...semua itu datang dari Allah

Dari segi keluarga, umur 22 tahun belum ada calon isteri lagi ni..mcm mna opie??hahaha..yg ni berat sikit la untuk aku nk jawab sebab aku ada prinsip hidup aku sendiri. Aku tak kisah pon kawan-kawan yang kemaruk cintan tu, ke sana ke sini ngan pasangan seolah-olah sudah bertahun kawen..wei, korang xmalu ke??berkepit mcm monyet je...

ini jawapan diaorang,

"ko dengki la opie..aku tahu la ko dengki tengok kitaorg kn??"
ini jawapan aku : "aku xdengki la..syukur adalah.. Allah masih lindung aku drpd melakukam maksiat mcm tu..."

ada jugak yang bilang kata aku bercakap mcm tu sbb aku ni xpandai tackle awek...weiiiii,sabo jela aku!!!ada awek ke, xde ke, belum tentu korang akan kawen kelak..bercintan sampai nak mati aku tgok, kalo korang xde jodoh..aku org 1st akan tepuk tangan..hahaha

"ko memilih la opie, nak yang cun2 je..yg xcun sape nak??"
ini jawapan aku : "aku bukan lelaki yang demand lor, xkisah la dapat pompuan mcm mna pon, asal dia baik..tu je.."

"kalo x demand nape xjumpa2??ke ko xsuke pompuan??" (ini ayat paling panas aku dgr)
ini jawapan aku : "peduli ape aku, org pompuan skrg sumer yg material..kalo ko xde keje,manis mulut je,org pompuan xsuke weh..nak berjanji ngan pompuan mestila diri sdri cukup dulu..time aku mula2 keje baru aku serius...sape yg xsuke pompuan??ko mmg sial la....."

"aku cabar ko kalo ko leh jumpa pompuan yg baik, xmaterial mcm ko ckp tu!!"
ini jawapan aku : "okey....aku sahut cabaran ko..tapi ingat,sumer ni Allah yang tentukan..."

"eleh..kalo nk ckp pasal takdir,xpayah cari jodoh pon,dia akan datang gak.."
ini jawapan aku : "hello..kalo ko ckp mcm tu,xpayah keje la..goyang kaki..pasal rezeki Allah dah tentukan kn??awek ko tu dtg sdri or ko yg cari???"

"abis tu sampai bile ko nak idup gitu?"
ini jawapan aku : belum sampai masa..dah aku rasa tiba masa aku leh bagi kommitmen,aku akan serius.."

"10 tahun lagi??or 20 tahun lagi?"
ini jawapan aku : "bengong la ko..ko nak aku berjanggut baru kawen???"

"hahaha...abis tu bile??"
ini jawapan aku : "suatu masa..maybe esok,lusa ke??kahkahkah..."

"ikut ko ler...." hahaha..............




1 comments:

hafiz said...

apis like this
hahahaha..
bgs pie ak sokong...
kalu terjebak kekg ssh..

Post a Comment