Monday, January 10, 2011 | By: matrock_opie

saya bukan ustaz~

hairan dan sangat pelik..
bila sampai di segamat untuk mula berjinak sbgai warga segamat
pergi ke masjid, berkenalan dgn org2 kg..semua menyangka aku ini ustaz..
puas aku memberitahu yg aku ni bukan ustaz..
yg beratnya, aku ditawarkn utk memegang ketua biro pendidikan masjid
perggghhhh...sampai tahap mcm itu skali org kg pndng aku..
itu suatu amanah, tetapi dgn kudrat aku sbagai org yg baru berjinak dgn masyarakat kg, sememangnya aku tidak mampu menyandang jawatan itu..
dengan susun atur ayat yg lembut, baik, aku memberikan alasan..
namun, untuk aku membantu org masjid, INSHA ALLAH...dgn izinNYA

itu cerita dlm masyarakat kg..(umah sewa)
cerita yg sama juga bila ditempat kerja..di sekolah...
pengetua, GPK dan hampir semua guru juga menyangka aku ini ustaz..
siap gelaran dan panggilan pun dipanggil ustaz...adehhh
aku pon xtau dtg mana panggilan ustaz itu..
dgn panggilan itu juga aku diberikan amanah untuk jalankan tugas sprti mengendali program bina insan setiap jumaat..
redha ajela, namun aku sbnrnya mmg tidak selesa digelar status berkenaan..knp?

kerana itu adalah panggilan yg mulia..
panggilan itu hanya utk org yg tertentu sahaja
ilmu agama yg sgt2 cetek pada aku mna layak digelar ustaz
insan yg masih jahil, dan byk xtahu pasal agama..namun, belajar tntg agama wajib kn..
yg paling aku cuak adalah bila org brtanya tntg hukum...mcm mna nk jwb tu? seandainya salah dan tidak benar setiap ajaran kita tu, Masya Allah..berat azab kna tnggung nnt tu di hdpan Allah~~

2 comments:

nurulpika said...

aaa.. ekceli dulu mse nengok muke ko kat mtrix pon aku dok rse dah ko ni bkal ustaz.. lalala~~ pekabo incik opie.. lme xdgo cte...

matrock_opie said...

haha..cik pika rupenye..
xde citer yg bestlah..dulu kini selamanya sama aje..

Post a Comment