Saturday, August 29, 2009 | By: matrock_opie

sOlAt dAPaT tOLAk bALa..

jumaat-28/08/2009 aku ngan kwn2 : Arie,Ika,Ain n Bee ke bandar tasik selatan utk selesaikn kerja lapangan kt sebuah company swasta..aku bukan la ahli group mereka,cuma just tolong drive kereta untuk group diaorg..bertolak dari UPSI before solat jumaat n sampai kt company itu dalam pkul 3 lebih + ngan sangkut kt jam tgh2 jalan....

selesai interview dalam pukul 5 lebih, so kami cadang terus ke kajang nak bukak pose kt sana..dalam perjalanan ke kajang,singgah sembahyang kt surau kecil dalam kg itu..aku lupa apa nama kampung tu...solat jamak qasar kt sana..

nak dijadikan cerita,lepas je kami siap sembahyang..nak kuar daripada pagar surau itu,tetiba kereta xleh nak bergerak..rasa pelik jugak,igtkn ada terlanggar apa-apa kt belakang pasal xleh reverse..aku n kwn2 pon trun dari kereta,tetiba terpandang kt tayar depan nak tercabut..terkejut aku,tambah pulak minyak daripada enjin kereta tetiba keluar...


kami dah mula rasa panik dan dah tak tahu nak wat ape2..kebetulan kt surau tu ada seorang pakcik sedang membersih surau..kami terus je mengadu kt dia pasal masalah ni,dia pon trus start motor then p panggil kwn dia, pomen kereta(bekas trafik)...dalam masa 10 minit tu,pakcik pomen pon datang,tgok ape masalah..alhamdulillah,dia dapat betulkan masalah kereta ini...

apa yang menarik kt surau ni,orang2 kt surau ni amat baik..ada la dalam 5@6 orang yang tolong kami..ada yang pergi cari minyak,ada yang cari spannar,yang duk berbual2 pon ada sambil tunggu pomen tu betulkan kereta..kalo dipilih posting,mahu saja aku posting di sini..hehehe..mengenangkan budi baik masyarakat kat sini...sepakat diaorng ni maybe acuan yang betul kot daripada kepimpinan kt situ...hehehe..hidup!!!!


pomen tu bagitau,just chamber tayar ni je yang patah..maklumlah kereta sewa,chamber yang simpe itu pon xleh pakai yang original..aku sgt syukur sebab benda ni kene bukan time tgh2 highway..bole je bygkn mcm mna kalo bnda ini berlaku kt highway+speed yang laju..wallahu alam..aku pon terfikir jugak,Allah masih nk kurangkan bebanan bala ni ke atas kami mungkin kerana solat...sedikit sebanyak jauhi kami dari bala yang lebih besar..syukur ya Allah..kadang2 ujian ini juga kena dengan bulan puasa,memang banyak uji aku..terima kasih tuhan...

p/s: kadang2 kita tidak sedar akan amal yang kita buat untuk pengabdian kepada tuhan yang esa sedikit sebanyak menolak kita daripada sesuatu bebanan yang amat dahsyat..benda yang berlaku ini sedikit sebanyak membuatkan aku berfikir bahawa semua benda yang berlaku ke atas diri sendiri adalah ditentukan oleh Allah bagi melihat sejauh mana tahap hamba itu percaya pada kuasa yang ada pada Allah yang bijaksana..amin

1 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment